EUDR - co wiemy do tej pory
Komisja Europejska zasygnalizowała, że rozporządzenie UE w sprawie wylesiania (EUDR) zostanie prawdopodobnie odroczone o kolejny rok. Poinformowała o tym 23 września Jessika Roswall, komisarz ds. środowiska.
EUDR - co wiemy do tej pory
10 października 2025 Nowości
Komisja Europejska zasygnalizowała, że rozporządzenie UE w sprawie wylesiania (EUDR) zostanie prawdopodobnie odroczone o kolejny rok. 23 września poinformowała o tym 23 września Jessika Roswall, komisarz ds. środowiska.
Co wiemy do tej pory?
Komisja Europejska jako główny powód proponowanego opóźnienia podaje przeszkody techniczne związane z integralnym systemem informatycznym, będącym częścią systemu EU TRACES.. Według rzecznika Komisji Europejskiej decyzja ta jest „techniczna i logiczna”, biorąc pod uwagę, że obecnie nie można skutecznie wdrożyć rozporządzenia.
Według doniesień latem system informatyczny borykał się z problemami związanymi z wydajnością. Zapewnienie w pełni funkcjonalnego systemu do dnia 30 czerwca 2025 r. było jednym z kluczowych warunków uzgodnionych podczas odroczenia na 2024 r.
Chociaż w oficjalnym oświadczeniu wspomniano jedynie o rocznym opóźnieniu, w nadchodzącej propozycji mogą również zostać wprowadzone zmiany techniczne.
Dodatkowe uwagi:
- Komisja Europejska musi ulepszyć architekturę informatyczną EUDR i zapewnić, aby nowelizacja wskaźników krajowych (z wykorzystaniem zaktualizowanych danych FAO) przebiegła zgodnie z planem w 2026 r.
- Wniosek KE dotyczący „wstrzymania zegara”, spodziewany na początku października, staje się teraz pilny, ponieważ współprawodawcy muszą osiągnąć porozumienie przed 30 grudnia 2025 r., kiedy to w przeciwnym razie EUDR zacznie obowiązywać.
Kolejne kroki w procesie legislacyjnym UE
Parlament Europejski (PE): PE może rozpocząć swój wewnętrzny proces 27 października, uruchamiając procedurę pilną.
Rada (kraje członkowskie UE): Oczekuje się, że Rada również podejmie szybkie działania.
Negocjacje (rozmowy trójstronne): Negocjacje między PE a Radą mogą rozpocząć się w drugiej połowie listopada, w zależności od postępów w poszczególnych instytucjach.
Dla porównania, proces odroczenia na 2024 r. przebiegał następująco:
2 października – wniosek KE → 16 października – stanowisko Rady → 14 listopada – stanowisko PE → 3 grudnia – porozumienie → 23 grudnia – publikacja w Dzienniku Urzędowym UE.
Jeśli kolejne odroczenie zostanie zatwierdzone, duże przedsiębiorstwa będą musiały dostosować się do nowych przepisów do 30 grudnia 2026 r., a mikro- i małe przedsiębiorstwa (nieobjęte zakresem EUTR) do 30 czerwca 2027 r.
Co to oznacza?
Podstawowe obowiązki prawdopodobnie nie ulegną zmianie. W najbliższych miesiącach mogą pojawić się środki przejściowe lub wyjaśnienia, ale nie nastąpi całkowite zresetowanie celów. Partnerzy rynkowi i organy udzielające zamówień publicznych będą również nadal oczekiwać postępów w zakresie zaopatrzenia nie powodującego wylesiania.
Kolejne kroki PEFC
PEFC będzie uważnie monitorować rozwój sytuacji i oceniać konsekwencje dla PEFC i posiadaczy certyfikatów w miarę pojawiania się dalszych szczegółów.