Wyniki głosowania w Parlamencie Europejskim w sprawie (EUDR)
Decyzje podjęte 14 listopada zostały podjęte na szczeblu Parlamentu Europejskiego i nie można jeszcze wyciągać ostatecznych wniosków.
Wyniki głosowania w Parlamencie Europejskim w sprawie (EUDR)
21 listopada 2024 Nowości
Posłowie do PE zatwierdzili przedłużenie rozpoczęcia stosowania EUDR o kolejne 12 miesięcy, zatwierdzili również dodatkowe zmiany w EUDR, które, jeśli zostaną uzgodnione z rządami UE w negocjacjach, które nastąpią w ciągu najbliższych kilku tygodni, ustanowią dodatkową kategorię poziomu ryzyka kraju z "brakiem ryzyka".
Kategoria ta wiązałaby się z mniej rygorystycznymi wymogami, w tym brakiem wymogu geolokalizacji, dla odnośnych towarów i odnośnych produktów objętych zakresem EUDR pochodzących z tych krajów lub ich regionów. PEFC będzie uważnie śledzić rozwój procesu, aby zrozumieć, czy i w jaki sposób wpłynie to na nasze narzędzia zgodne z EUDR. Na razie nie zostaną wprowadzone żadne zmiany w naszych pracach związanych z EUDR, które już uzyskały Państwa zgodę.
Poniżej znajdą Państwo dalsze szczegóły, a także możliwe scenariusze, które wciąż sprawdzamy w różnych źródłach. Nie trzeba dodawać, że sprawa EUDR została poprowadzona w kierunku, który jest nietypowy dla standardowego procesu legislacyjnego UE, a zatem wymaga dodatkowych wyjaśnień lub interpretacji.
Co przegłosowano w Parlamencie Europejskim?
Członkowie Parlamentu Europejskiego głosowali w następujących kwestiach:
Przyjęcie następujących proponowanych zmian legislacyjnych w EUDR (z zastrzeżeniem ostatecznego porozumienia lub negocjacji z rządami UE (państwa członkowskie UE w Radzie)):
- 12-miesięczne opóźnienie w stosowaniu EUDR (wniosek Komisji z dnia 2 października) - nowy harmonogram: 30 grudnia 2025 r. dla dużych przedsiębiorstw i 30 czerwca 2026 r. dla mikro- i małych przedsiębiorstw.
- Wprowadzono czwartą kategorię ryzyka - "brak ryzyka".
- Takie produkty powinny spełniać wymagania odpowiednich przepisów kraju produkcji i wymagania dotyczące dokumentacji: (a) nazwa handlowa i rodzaj odpowiednich produktów; (b) ilość odpowiednich produktów; (c) kraj produkcji oraz, w stosownych przypadkach, jego części; (d) nazwę, adres pocztowy i adres e-mail dowolnej firmy lub osoby, od której otrzymali odpowiednie produkty; (e) nazwę, adres pocztowy i adres e-mail każdego przedsiębiorstwa, podmiotu gospodarczego lub handlowca, któremu dostarczono odpowiednie produkty; (f) odpowiednio rozstrzygające i możliwe do zweryfikowania informacje, że odpowiednie produkty są wolne od degradacji lasów; (g) odpowiednio rozstrzygające i możliwe do zweryfikowania informacje, że odpowiednie towary zostały wyprodukowane zgodnie z odpowiednimi przepisami kraju produkcji".
- "brak ryzyka" odnosi się do krajów lub ich części, które spełniają następujące kryteria oceny: (i) rozwój obszarów leśnych pozostał stabilny lub wzrósł w porównaniu z rokiem 1990; (ii) porozumienie paryskie i międzynarodowe konwencje dotyczące praw człowieka i zapobiegania wylesianiu zostały podpisane przez te kraje lub ich części; (iii) przepisy dotyczące zapobiegania wylesianiu i ochrony lasów na szczeblu krajowym były ściśle wdrażane i egzekwowane w sposób w pełni przejrzysty i monitorowany.
- Coroczne kontrole przeprowadzane przez właściwe organy obejmują co najmniej 0,1 %.
- Jeśli decyzje dotyczące analizy porównawczej nie są dostępne co najmniej 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku, datę złożenia wniosku należy odpowiednio przesunąć.
Odrzucono proponowaną zmianę legislacyjną w EUDR: Regularny dialog z członkami WTO w celu ułatwienia wdrażania i egzekwowania przepisów.
Co dalej?
Wszystkie opcje są nadal otwarte i nie możemy przyjąć żadnych ostatecznych założeń na podstawie dzisiejszego głosowania. Przy takim wyniku współprawodawcy UE muszą teraz rozpocząć negocjacje (tzw. Trilogues) w sprawie dodatkowych zmian legislacyjnych:
- 12-miesięczne opóźnienie zostało już uzgodnione przez państwa członkowskie UE w październiku, dlatego może się okazać, że zmiana ta nie będzie przedmiotem negocjacji. Ponieważ jednak decyzja musi wejść w życie do końca 2024 r., aby mogła być stosowana, oraz ponieważ jest powiązana z dyskusjami, które będą przedmiotem negocjacji, współprawodawcy musieliby zakończyć proces na czas (do końca roku), aby zapewnić 12-miesięczne odroczenie EUDR.
- Po zakończeniu negocjacji Parlament Europejski i Rada będą musiały formalnie zatwierdzić uzgodnione zmiany legislacyjne w EUDR w swoich odpowiednich organach decyzyjnych (niektóre z nich są jeszcze zaplanowane do końca roku), a decyzja będzie musiała zostać opublikowana w Dzienniku Urzędowym UE.
- Jeśli harmonogram nie zostanie dotrzymany, 12-miesięczne opóźnienie, zgodnie z propozycją Komisji, może nie mieć zastosowania, a w takim przypadku wdrożenie EUDR rozpocznie się od początkowych dat EUDR (30 grudnia 2024 r. dla dużych przedsiębiorstw i 30 czerwca 2025 r. dla mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorstw).
- Jeśli chodzi o dodatkowe zmiany, które zostały przegłosowane (poprawki), istnieje kilka możliwych scenariuszy, które mogą mieć miejsce:
- Zakładamy, że nikt nie będzie chciał ryzykować 12-miesięcznego opóźnienia, dlatego będą pracować nad najlepszym możliwym rozwiązaniem. W przypadku braku porozumienia Komisja może również podjąć decyzję o wycofaniu wniosku o 12-miesięczne odroczenie. W takim przypadku obowiązywałby pierwotny harmonogram EUDR.
- Jeśli rządy UE nie zgodziłyby się na dodatkowe poprawki, delegacja PE mogłaby wycofać poprawki ze względu na "wspólne dobro". Wniosek Komisji o 12-miesięczne opóźnienie zostałby wówczas rozpatrzony i musiałby być zgodny z harmonogramem legislacyjnym.
- PE i rządy UE (kraje UE) mogą zawrzeć porozumienie w sprawie poprawek, które musiałoby być zgodne z harmonogramem (patrz punkty powyżej). Jeśli harmonogram nie zostanie osiągnięty, może to obejmować wprowadzenie do tekstu niektórych przepisów dotyczących wdrożenia z mocą wsteczną (w celu zapewnienia, że zainteresowane strony zostaną dotknięte luką między datami "wejścia w życie" i "egzekwowania"). Wydaje się, że taki precedens istniał w przeszłości przy tworzeniu prawodawstwa UE.
Negocjacje mogą odbywać się bez udziału Komisji. Porządki obrad PE i Rady nadal przewidują sesje w 2024 r., na których proponowane zmiany mogłyby być dalej omawiane i zatwierdzane (2 × sesja plenarna w PE i COREPER w Radzie) w ramach tych negocjacji.
Podsumowując
Nie mamy pewności, jaki będzie ostateczny wynik, przynajmniej przez kolejny miesiąc lub dłużej. Będziemy uważnie śledzić rozwój sytuacji, aby zrozumieć, czy i jak zmiany wpłyną na istniejące prace związane z PEFC EUDR. W tym czasie nie nastąpią żadne zmiany w uzgodnionych standardach PEFC.